Share Post

Σαμψούντα – Σινώπη – Ιασώνειο Ακρωτήρι – Κοτύωρα – Κερασούντα – Τραπεζούντα – Τσαϊκαρά – Λίμνη Ουζούν Γκιόλ – Σούρμενα – Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά

«Ένα προσκυνηματικό ταξίδι και βίωμα στον πολιτισμό του Πόντου από το 750 π.Χ. ως σήμερα.. ένα ταξίδι γνώσης, αναψυχής & ψυχής που θα μας ξυπνήσει συναισθήματα και μνήμες του παρελθόντος»

Πρόγραμμα Εκδρομής

1η Μέρα, Αθήνα – Σαμψούντα:

Συγκέντρωση και συνάντηση στο αεροδρόμιο και πτήση για Σαμψούντα μέσω ενδιάμεσου σταθμού. Άφιξη στην μεγαλύτερη πόλη του Πόντου, την Σαμψούντα, γνωστή ως Αρχαία Αμισό. Άφιξη και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο μας και ελεύθερος χρόνος, δείπνο και διανυκτέρευση.

2η Μέρα, Σαμψούντα – Σινώπη – Σαμψούντα:

Μετά το πρωινό μας, θα ξεκινήσουμε για να επισκεφτούμε την ιστορική Σινώπη, πόλη του Εύξεινου Πόντου και αρχαιότερη Ελληνική πόλη με σημαντικό Ελληνικό στοιχείο από την ανταλλαγή πληθυσμών το 1924. Πρόκειται για μία από τις πρώτες πόλεις όπου κήρυξε ο Απόστολος Παύλος, ιδρύθηκε από τους Ιώνες (αρχαίους Μιλήσιους) τον 8Ο π.Χ. αιώνα, γενέτειρα του φιλοσόφου Διογένη καθώς και του Βασιλιά του Πόντου Μιθριδάτη Ζ`, αποτέλεσε αφετηρία του εξελληνισμού των εκεί ακτών μέχρι την μακρινή Κολχίδα καθώς και κύριο εμπορικό, πολιτισμικό και θρησκευτικό κέντρο στην αρχαιότητα και ήταν η επισκοπή στην οποία ανήκαν οι γύρω πόλεις. Θα επισκεφθούμε τον Ιερό Ναό Της Θεοτόκου, Βυζαντινή Εκκλησία 7ου αιώνα (γνωστή ως Μπαλατλάρ Κιλισεσί), τα τείχη, τις φυλακές Τσεζά Εβί και θα επισκεφθούμε το Αρχαιολογικό Μουσείο και το άγαλμα του Διογένη. Επιστροφή στο ξενοδοχείο μας, δείπνο και διανυκτέρευση.

3η Μέρα, Σαμψούντα:

Μετά το πρωινό μας, θα περιηγηθούμε στην παραθαλάσσια πόλη του Πόντου, την Σαμψούντα. Γνωστή ως Αρχαία Αμισός, ιδρύθηκε από κατοίκους της Μιλητού στα μέσα του 8ου αιώνα π.Χ. Το όνομα της προήλθε από την μεσαιωνική έκφραση “Είς Αμισόν“ που σταδιακά έγινε Σαμσούν και Σαμψούντα κατ` αντιστοιχία του <<Είς την Πόλη – Ισταμπούλ>>. Ανήκε στο Βασίλειο του Πόντου, που εν συνεχεία ήταν μέρος της Αυτοκρατορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Το 47 π.Χ. περιήλθε στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και το 1200 μ.Χ. στους Σελτζούκους Τούρκους, ενώ τέλος τον 15ο αιώνα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Σημαντικό λιμάνι και μία από τις μεγαλύτερες πόλεις στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Θα περιηγηθούμε στο “Χωριό των Αμαζόνων“ κατά την μυθολογία και θα επισκεφθούμε το Αρχαιολογικό Μουσείο, την Εκκλησία της Αγίας Τριάδος, το Δημαρχείο, το ρολόι, το Τσινέκειο Γυμνάσιο, το αρχοντικό Πορλόγλου, κ.α. Ελεύθερος χρόνος, επιστροφή στο ξενοδοχείο μας, δείπνο και διανυκτέρευση.

4η Μέρα, Σαμψούντα – Ιασώνειο Ακρωτήρι – Koτύωρα – Κερασούντα – Τραπεζούντα:

Πρωινό. Αναχώρηση νωρίς το πρωί για επίσκεψη στο Ιασώνειο Ακρωτήρι. Το όνομα του πηγάζει από τον μυθικό ηγέτη των Αργοναυτών, Ιάσωνα. Βρίσκεται ανάμεσα στην Σαμψούντα και τα Κοτύωρα. Σύμφωνα με την μυθολογία και παράδοση στο σημείο αυτό σταμάτησαν οι Αργοναύτες πριν συνεχίσουν την εκστρατεία ανεύρεσης για το Χρυσόμαλλο Δέρας στην Μαύρη Θάλασσα και την Κολχίδα. Εκεί θα επισκεφθούμε την Ελληνορθόδοξη εκκλησία του Αγίου Νικολάου, η οποία χρονολογείται ότι κτίστηκε το 1868 από Χριστιανούς Έλληνες και Γεωργιανούς κάτοικους της περιοχής, προς προστασία των ναυτικών. Στην περιοχή στο παρελθόν υπήρχαν επίσης και η Εκκλησία του Αγίου Ανδρέα και της Θεοτόκου. Θα συνεχίσουμε για την πόλη Κοτύωρα. Το όνομα της το πήρε από τον Βασιλιά της Παφλαγονίας Κότυο και την λέξη Ώρα που σημαίνει φρούριο. Τα Κοτύωρα ήλθαν στην κυριαρχία του Σουλεϊμάν, ο οποίος παρέδωσε την πόλη στον Μωάμεθ τον Β` τον Πορθητή όταν αλώθηκε η Κωνσταντινούπολη. Οι Χριστιανοί Έλληνες κάτοικοι εκδιωγμένοι και κυνηγημένοι εγκατέλειψαν τα Κοτύωρα αφού τους έκαψαν τα σπίτια τους προς αφανισμό του ελληνικού στοιχείου από την πόλη. Στη συνέχεια η πόλη μετονομάστηκε σε Ορντού που σημαίνει στρατόπεδο. Στα Κοτύωρα θα επισκεφθούμε τα εναπομείναντα σωζόμενα μνημεία του Ιερού Ναού της Υπαπαντής του Σωτήρος, την Καρυπίδειος Σχολή, κ.α. Αναχώρηση για την Κερασούντα, πρώτη επίσκεψη στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου. Κτίστηκε κατά τον 18ο αιώνα και βρίσκεται στην παραθαλάσσια περιοχή Κόκκαρη, που σήμερα λειτουργεί ως μουσείο. Συνεχίζουμε για Τραπεζούντα, άφιξη και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο μας, δείπνο και διανυκτέρευση.

5η Μέρα, Τραπεζούντα – Τσαϊκαρά – Λίμνη Ουζούν Γκιόλ – Σούρμενα – Τραπεζούντα:

Πρωινό. Αναχώρηση για τις Ποντιακές Άλπεις στο με πρώτη επίσκεψη στο Ελληνόφωνο χωριό της Τσαϊκαρά και κατόπιν στην λίμνη Ουζούν Γκιόλ όπου και ελεύθερος χρόνος για καφέ, γεύμα, βόλτα. Επιστροφή στην Τραπεζούντα με ενδιάμεση στάση στα Σούρμενα. Κατά την αρχαιότητα είχε ονομασίες όπως Σουσάρμια, Σουσάρμαινα και στην περιοχή υπήρχαν τουλάχιστον 100 χωριά τα οποία μέχρι το 1515 ήταν όλα αμιγώς Ελληνικά. Σύμφωνα με τα οθωμανικά αρχεία στην πόλη λειτουργούσαν τα Βυζαντινά Μοναστήρια του Αγίου Ιωάννου, του Σωτήρος, η Μονή του Χάλδου, του Αγίου Φιλίππου, του Αγίου Φωκά, του Σεβαστού, του Ιησού Χριστού, του Αγίου Γεωργίου, του Αγίου Θεοδώρου του Γαβρά στο χωριό Ασσός, κ.α όμως τον 16ο αιώνα όλα τα Ελληνικά χωριά και τα μνημεία τους στην περιοχή του Σούρμενων εξισλαμίστηκαν. Επιστροφή στο ξενοδοχείο μας, δείπνο και διανυκτέρευση.

6η Μέρα, Τραπεζούντα – Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά – Τραπεζούντα: Πρωινό.

Θα αναχωρήσουμε για να επισκεφθούμε το ξακουστό Μοναστήρι Παναγίας Σουμελά. Κατά την παράδοση η Ιερά Μονή ιδρύθηκε το 386 μ.Χ. από τους Αθηναίους Μοναχούς Βαρνάβα και Σωφρόνιο, οι οποίοι και μετέφεραν στον Πόντο την εικόνα Της Παναγίας Της Αθηνιώτισσας, την οποία και ζωγράφισε ο Ευαγγελιστής Λουκάς από τον Ναό της στον Παρθενώνα. Το Μοναστήρι βρίσκεται στο όρος Μελά από όπου και πήρε την ονομασία, περίπου 50 χλμ νότια της Τραπεζούντας και σε 1.320 μ. υψόμετρο. Είναι χτισμένη πάνω σε βράχο και κυριολεκτικά φαίνεται σαν να κρέμεται από πάνω από την κοιλάδα του ποταμού Πυξίτη. Η Ιερά Μονή γνώρισε την μεγαλύτερη ακμή επί της δυναστείας των Κομνηνών στην Τραπεζούντα, μεταξύ 1204 και 1461. Ο Αλέξιος Κομνηνός ο Γ` μεταξύ 1349 και 1390 ανακαίνισε το καθολικό της Μονής με αξιοθαύμαστες τοιχογραφίες με μορφές Αγίων και Αυτοκρατόρων. Μετά την κατάκτηση της Τραπεζούντας από τους Οθωμανούς το 1461 η Ιερά Μονή συνέχισε την λειτουργία της, ενώ έγινε σύμβολο της Ορθοδοξίας και ολόκληρου του Ποντιακού Ελληνισμού. Μετά την Γενοκτονία και τον Εκδιωγμό μεταξύ 1916 και 1923 οι Μοναχοί εγκατέλειψαν βιαίως την Ιερά Μονή, αφού πρώτα φρόντισαν να κρύψουν το Ιερό Εικόνισμα, το χειρόγραφο Ευαγγέλιο του Οσίου Χριστόφορου και τον πολύτιμο Σταυρό του αυτοκράτορα Μανουήλ του Γ’. Τον Αύγουστο του 1924 εκδιώχθηκαν και οι τελευταίοι Μονάχοι. Τον Οκτώβριο του 1931 ο Ελευθέριος Βενιζέλος έκανε αίτημα και πήρε τη συγκατάθεση από την Τουρκική Κυβέρνηση να μεταφέρουν τα ιερά κειμήλια στην Ελλάδα. Πολύ κοντά στην Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά βρίσκεται αναστηλωμένο το παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας το οποίο είναι ανοικτό στο κοινό. Εντός του ναού υπάρχει οθόνη στην οποία παρουσιάζονται η ιστορία και οι αγιογραφίες της Μονής. Κατά την διάρκεια της πρόσφατης ανακαίνισης της Ιεράς Μονής ανακαλύφθηκε τούνελ το οποίο οδηγεί σε νέο παρεκκλήσι, πού βρίσκεται στη δεξιά πλαγιά και πάνω από τη βόρεια σκεπή. Η πρόσβαση γίνεται μέσα από σήραγγα και ξύλινη σκάλα. Στον έναν τοίχο του, που διατηρείται άθικτος, υπάρχουν αγιογραφίες, με θέματα τον «Παράδεισο» και την «Κόλαση», τη «Ζωή» και το «Θάνατο». Επιστροφή στην Τραπεζούντα και στο ξενοδοχείο μας, δείπνο και διανυκτέρευση.

7η Μέρα, Τραπεζούντα:

Μετά το πρωινό μας, θα περιηγηθούμε στην Τραπεζούντα, την ωραιότερη πόλη του Πόντου και πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας των Κομνηνών που υπήρξε και το τελευταίο καταφύγιο του Ελληνισμού. Ιδρύθηκε το 756 π.Χ. για πρώτη φορά από Ίωνες αποίκους ενώ το 1922 αναγκάστηκε βιαίως ο Ελληνισμός της να καταφύγει στην Ελλάδα. Πρώτα θα επισκεφθούμε μουσειακό χώρο του Ναού της ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ. Κτίστηκε πάνω σε αρχαίο ναό, από τον Μανουήλ Κομνηνό τον Α` με πρότυπο την Αγιά Σοφιά Κωνσταντινούπολης και πρόκειται για τον παλαιότερο από τους σωζόμενους Βυζαντινούς Ναούς μέσα στην πόλη της Τραπεζούντας και μνημείο του Πόντου. Βρίσκεται χτισμένος έξω από τα τείχη της Τραπεζούντας, σύνθετος σταυροειδής εγγεγραμμένος με τρούλο, νάρθηκα και τρία εντυπωσιακά προπύλαια, και πλαισιώνεται από έναν πύργο με παρεκκλήσι, καθώς και από κατάλοιπα μιας μικρότερης εκκλησίας, αλλά και άλλων κτισμάτων, κατά πάσα πιθανότητα μοναστηριακών. Στην συνέχεια θα επισκεφθούμε τον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό της ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΟΚΕΦΑΛΟΥ, όπου γίνονταν οι στέψεις των Μεγάλων Κομνηνών Αυτοκρατόρων της Τραπεζούντας. Κτίστηκε περίπου τον 10ο αιώνα και βρίσκεται στο Μεσόκαστρο (σημερινή συνοικία Ορτάχισαρ). Λειτουργούσε σαν τζαμί επειδή την χρησιμοποίησε ο Μωάμεθ Β΄ ο Πορθητής για να κάνει την πρώτη του προσευχή μετά την Άλωση της Τραπεζούντας το 1461. Θα δούμε τον Ιερό Ναό ΑΓΙΟΥ ΕΥΓΕΝΙΟΥ. Βρίσκεται ανατολικά της ακρόπολης της Τραπεζούντας και κτίστηκε περίπου τον 7ο αιώνα. Καταστράφηκε δύο φορές πριν από την άλωση της Κωνσταντινούπολης και μετά την άλωση μετατράπηκε σε μουσουλμανικό τέμενος. Θα επισκεφθούμε τον παλαιότερο Ναό από τους σωζόμενους της πόλης την ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ που λειτουργεί ως μουσειακός χώρος. Την σημασία του Ναού υπογραμμίζει η διαχρονικότητα για περίπου 700 χρόνια από τον 9ο ως τον 15ο αιώνα. Τον Ναό κοσμούν επιγραφές όπου αναφέρονται οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες της Μακεδονικής δυναστείας. Ελεύθερος χρόνος για βόλτα στην πόλη. Επιστροφή στο ξενοδοχείο, δείπνο και διανυκτέρευση.

8η Μέρα, Τραπεζούντα – Αθήνα:

Συγκέντρωση και αναχώρηση για το αεροδρόμιο. Πτήση επιστροφής μέσω ενδιάμεσου σταθμού. Άφιξη στην Ελλάδα και τέλος εκδρομής.

Φωτογραφίες

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Ονοματεπώνυμο
Τηλέφωνο
Email
Ενδιαφέρομαι για το πρόγραμμα
Σχόλια
Share Post

Δείτε Επίσης